Gasztronómiai kalandozások Horváth Zsuzsi konyhájából, főzés-sütés szenvedéllyel, könnyedén!

RozéKacsa

Húsvét

és a sonka főzőlevének felhasználása

2015. április 07. - HZsuzsi84

Remélem senki nem dobta ki a húsvéti sonka főzőlevét, leves, főzelék, sok minden készülhet belőle, én ma kapros-tejfölös-citromos krumplilevest főztem. Annyira ízes volt, hogy gyakorlatilag csak beledobáltam a zöldségeket, a végén behabartam és kész. Receptnek csak nagy jó indulattal nevezhető, legyen inkább tipp. 

img_3541.JPG

A megmaradt sonka főzőlevet kihűtöttem, így a zsír megfagyott a tetején, ezt egy tiszta fazékba szűrtem, a levesbe nem kell annyi zsír. Beledobáltam a felszeletelt sárgarépát és fehérrépát, a kockára vágott krumplit, egy fej hagymát felezve, és egy  darabka zellert. Fűszerezni minimálisan kell: néhány szem bors, egy babérlevél és zellerzöld került bele, még sózni sem kell , mert a sonkából kiázott egy csomó só, ha a végén mégsem lenne elég sós, akkor azon még javíthatunk (nekem nem kellett). 

Amint a zöldségek megpuhulnak már csak a habarás van hátra, én ezt a levest most nem pirosra (azaz paprikásra) csináltam, hanem fehérre: 1-1,5 dl tejfölt kikevertem egy ek. keményítővel és egy merőkanálnyi forró levessel, majd visszaöntöttem a levesbe, belevágtam egy jó adag friss kaprot és belefacsartam egy fél citrom levét. A citromtól és a kaportól friss és üde, a sonkalétől viszont egészen mély és fűszeres. Isteni. A húsvéti nagy zabálásokat egy ilyen levessel lehet legjobban kiheverni! :)

Azért megmutatom mi mindent alkottam idén Húsvétkor. Hátha jó ötleteket találtok benne jövő évre! :)

Klasszikus hidegtálak: feketeerdei sonkával, főtt parasztsonkával, tojással, friss zöldségekkel, medvehagyma pesztós joghurtos mártogatóssal és házi foszlós kaláccsal (Limara receptje alapján, verhetetlen!)

husveti_tal.jpg

Aztán volt rozmaringos lassan sült báránylapocka gyökérzöldségekkel: 

barany.jpg

A bárány nem olcsó hús, és nem is lehet minden sarkon kapni, de nagyon ízletes és egy ünnepet igazán különlegessé tehet, próbáljátok egyszer ki! 

Sárgarépával, fehérrépával, zellerszáral és rozmaringágakkal megágyaztam, megsóztam, borsoztam, meglocsoltam olívaolajjal meg rászórtam héjastul a fokhagyma gerezdeket. Erre fektettem a sóval, citromos borssal és olívaolajjal bedörzsölt báránylapockát, a bőrös oldalával fölfelé, amit bevagdostam, és rozmaring ágakat tömködtem a résekbe. Jamie Oliver tanácsára úgy sütöttem, hogy a sütőt maximumig fölmelegítettem, úgy tettem be az alufóliával lefedett húst, majd azonnal visszavettem a hőfokot 160 fokra, és így sütöttem 3,5-4 órát (a hús méretétől függ, az enyém 1,2 kg-os volt, a 3,5 óra elég volt. Jamie a 2 kilós húsra 170 fokot és 4 órát ír). 

A hús a végén a csontról gyakorlatilag leomlik. A zsenge új sárgarépát blansíroztam, a krumplit félpuhára főztem, és a húsból kisülő zsiradékon serpenyőben átforgattam. 

Desszert: a kisfiam szülinapi tortája (többek közt), citromkrémes-mascarponés csokis torta (erről van külön poszt recepttel):

img_3430.JPG

Ha tetszett a poszt, kövesd a RozéKacsa Facebook oldalát,hogy minden friss bejegyzésről elsőként értesülj! 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://rozekacsa.blog.hu/api/trackback/id/tr937346028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Killary Fucking Clingon 2015.04.07. 20:24:38

De, kidobtam, zsíros trutymó.. A kórházban majd magyarázkodhatsz hogy miért magas a koleszterin szinted...

HZsuzsi84 2015.04.07. 20:29:29

@Shabby Bear: Ha figyelmesen olvastad (volna), akkor kihűtöttem a főzőlevet, és az összes zsír leszűrhető (mert megfagy rajta), így a leveshez használt lé gyakorlatilag teljesen zsírmentes. Arról nem is beszélve, hogy egy jó minőségű parasztsonka nem "zsíros trutymót" hagy maga után.
Igazán kedves, hogy a koleszterin szintemért aggódsz, de felesleges...

laci_52 2015.04.08. 15:14:43

Mi a sonka levében bablevest főzünk. Isteni finom.

HZsuzsi84 2015.04.08. 15:24:18

@laci_52: jaja, az is egy klasszikus megoldás, szuper! :)

A fickó 2015.04.08. 19:09:57

Hát nekem nem lett sok „zsíros trutymó” - már csak azért sem, mert vákuum tasakban készült. :) 80 fokon zöldfűszerekkel (rozmaring kakukkfű), fokhagymával, borssal folyadék hozzáadása nélkül. Nem szabad a sonkát forralni, mert kifő az íze, és a lé is zavaros lesz. 1,5 dl sós fűszeres koncentrált kristálytiszta levem lett, amit jégkocka tartóban fagyasztottam. Főleg bab, lencse, főzőlevébe jó, de sóz és ízesít is mindent amihez illik a füstölt sonka íze. A sonka egyébként (kézműves mangalica) nagyon durván jó lett, enyhén sós, ízes szájban elomló.
Egyébként, meg a jó sonka zsíros, márványos, van szalonnás széle és nem diétás étel, de nem is ezért szeretjük.
afickofakanallal.blog.hu/
süti beállítások módosítása